21 Мандрівний Docudays UA: 10 років триденної війни, яка триває три сторіччя
Цьогорічний 21 Мандрівний міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA стартує 8 жовтня відкритим показом повнометражного фільму "Київські файли" Вальтера Стокмана у Борисполі на Київщині. До кінця листопада фестиваль побуває у 15 областях у комбінованому офлайн- та онлайн-форматі, аби якомога більше людей могли побачити кращі стрічки української та світової документалістики.
Про фестиваль
Фестиваль вже понад двадцять років привертає увагу до важливих соціальних та політичних тем: захист прав і свобод людини, подолання соціальної нерівності, екологія, збереження культурної спадщини, причини й наслідки воєн, відновлення справедливості. І цим сприяє формуванню активного громадянського суспільства й розвитку документального кіно.
Попереду на вас чекають два місяці Мандрівного в різних куточках країни. А це — сотні переглядів фільмів і правозахисних подій в кінотеатрах, будинках культури, навчальних та виправних закладах, кіноклубах, хабах і бібліотеках. А також обговорення, дискусії та пошук відповідей на безліч питань, у центрі яких цього разу — ким ми, власне, є і чим є Україна.
Концепція 21 Мандрівного
Центральна тема 21 Docudays UA — "10 років триденної війни, яка триває три сторіччя" — назва, сповнена протиріч, що стала частиною нового українського фольклору.
Ми говоритимемо про історичну пам’ять, її крихкість та постійні намагання ворогів її змінити й переписати. Про циклічність історії, збереження та пошук ідентичності, а також про відповідальність, покарання воєнних злочинців і нову архітектуру безпеки.
Що потрібно, аби західні лідери нарешті втілили дієву систему захисту України, країн Європи та решти світу від російської агресії? Та якою є ціна безвідповідальності?
Створюючи візуальний образ фестивалю, що відображатиме його наскрізну тему, ми надихались мистецькою практикою художника Михайла Алексєєнка, який вже понад десять років працює з кришталем — химерним, блискучим і крихким, як і сама пам’ять. Цьогоріч уламки кришталю — у дизайнових рішеннях та головному фестивальному ролику (промо) Мандрівного: щоб рухатися далі, нам потрібно збирати розбитих себе докупи, як кришталевий посуд, і пам’ятати все, щоб жодна втрата у цій віковій боротьбі не була марною.
Кіно- та правозахисна програма Мандрівного
З-поміж 62 фільмів із 34 країн світу основної програми 21 фестивалю Docudays UA, котрий відбувся у травні–червні 2024 в Києві, для Мандрівного відібрали п’ять кінокартин українських та зарубіжних режисерів і режисерок. Стрічок щирих та глибоких, які відгукуються глядач(к)ам співпереживанням і думками, надихають на відновлення й дають підказки, як вистояти в складних ситуаціях, і які водночас породжують роздуми й нові питання.
Наприклад, робота нідерландського режисера Вальтера Стокмана "Київські файли", яка відкриває фестиваль, повертає до часів, коли Україна перебувала в системі радянського тоталітаризму і держава всеохопно стежила за всіма громадян(к)ами. Фільм порушує питання особистої відповідальності за злочини в умовах диктатури. В основі стрічки — спогади трьох людей, яким випала нагода побачити справи, відкриті КДБ на них самих.
Фільм "Чоботи в грунті, руки в землі" Кароліни Ускакович спонукає до роздумів про силу звʼязку людини з природою, малою батьківщиною, сімейними традиціями, а також про відродження ідентичності й терапевтичний ефект городництва.
Якось Кароліна, яка мешкає в Нідерландах, поскаржилася по телефону своїй бабусі на тамтешні помідори: несмачні. Коли взимку 2021 вона приїхала в гості до своєї бабусі Зої, — гордої української пенсіонерки, — та подарувала онуці пакетик насіння власних томатів. Однак, наступний сезон вирощування помідорів опинився під загрозою через вторгнення російської федерації в Україну. Незважаючи на складні обставини, навесні 2022-го Зоя та Кароліна все ж посіяли помідори: одна на городі у Вінниці, інша — на балконі квартири в далеких Нідерландах. Зоя вчить Кароліну догляду за рослинами, а між тим у буденних розмовах вони торкаються тем русифікації, насадження поколінням українців комплексу меншовартості та здатності нашої нації виживати й відроджуватися за будь-яких умов.
У фільмі української режисерки Аліси Коваленко та данського режисера Сімона Леренґа Вільмонта "Дівчинка далеко від дому" назва сама говорить про зміст оповіді. Це історія юної гімнастки з Києва, яка через вторгнення "ерефії" була змушена виїхати до Німеччини і будувати своє нове життя в невідомості.
Фільм польського режисера Даніеля Стопи "Кіоск" вирізняється серед цьогорічної добірки фестивалю тим, що він зібрав найбільше нагород на різних фестивалях. Фільм розповідає про жіночу дружбу й солідарність. Двоє жінок у газетному кіоску заповнюють документи на розлучення однієї з них, аби та могла відкрити нову сторінку життя без страху та насильства.
Ще одна стрічка - "Порося Нельсон" з Нідерландів від Аннеке де Лінд ван Венґарден - покаже сім’ю, яка взяла за домашнього улюбленця карликове поросятко. Принаймні, так думали власники тваринки, поки Нельсон не виріс у півтонного звіра і не став причиною бунту сусідів, однокласників та уваги поліції.
Більшість фільмів 21 Мандрівного — короткометражні. Відтак вони дають змогу більше часу присвятити обговоренню, дискусії та живому спілкуванню. До кінопоказів та дискусій доєднаються режисери й режисерки, представники/-иці творчих команд, герої та героїні історій — наживо або онлайн через відеозв’язок.
У партнерстві з правозахисною програмою RIGHTS NOW! кожен регіон організує й проведе правозахисні події, як-от лекції, тренінги, майстеркласи за участі експертів/-ок, правозахисників/-иць, громадських активістів/-ок, науковців/-иць. Зокрема, заходи, присвячені новій інформаційній кампанії "Сексуальне насильство в інтернеті: як захистити дітей", яку ГО "Докудейз", Мережа DOCU/CLUB та ВГО "Магнолія" спільно започаткували цього року.
Супроводжуватиме кампанію чеська документальна кінострічка "У сітях", яку створили режисери Віт Клусак і Барбора Халупова. В ній три дорослі актриси вдають із себе дванадцятирічних дівчат і реєструються в найпопулярніших соціальних мережах 18+ для експерименту, що відкриває суспільству цю складну, болісну та досить стигматизовану тему сексуального насильства над дітьми. На жаль, проблема торкнулася всіх країн і її масштаби тільки зростають.
Україна, згідно з даними INHOPE, у 2022 році посідала 5 місце у світі за розміщенням в інтернеті матеріалів сексуального насильства над дітьми. Кожна 12-та дитина в Україні отримувала прохання надіслати свої оголені фото, майже чверть дітей потрапляли хоча би в одну ситуацію сексуального насильства чи експлуатації в інтернеті — така національна статистика за 2020 рік. Половина дітей нікому про це не розповідали.
Кампанія "Сексуальне насильство в інтернеті: як захистити дітей" покликана зробити проблему більш видимою, залучити значну частину суспільства до обговорення важливих питань: як убезпечити дітей та попередити батьків, знайти і покарати винних та чи можливо зупинити поширення цих злочинів.
"Жива бібліотека" правозахисної програми RIGHTS NOW! продовжить розвивати центральну тему 21 Мандрівного фестивалю і відкриється для своїх відвідувачів та відвідувачок в оновленому форматі. Замість індивідуальних "читань" (знайомств і розмов з "живими книгами") ми організуємо відкриті — публічні модеровані розмови, де "книгами" стануть відомі експерт(к)и, митці й мисткині, ветеран(к)и, об’єднані досвідом боротьби за збереження та відновлення нашої національної ідентичності.
На зв’язок також вийдуть українські захисники/-иці, медики/-ині та волонтер(к)и, які нині перебувають у зоні бойових дій, створивши таким чином "місток із фронту" — завдяки цим людям ми маємо можливість жити під синьо-жовтим стягом і говорити своєю мовою про те, що для нас дійсно важливо.
Доступність і безпека
Із важливого — про доступність. Упродовж багатьох років ми розиваємо цей напрям, аби кожна людина в Україні мала змогу дивитися якісне документальне кіно. Всі фільми цьогорічного фестивалю мають описові субтитри для відображення звукової частини відео, а в трьох стрічках передбачена аудіодескрипція (звукоопис) — спеціальна закадрова аудіодоріжка для відображення візуальної частини фільму ("Порося Нельсон", "Київські файли", "Дівчинка далеко від дому").
Для тих, хто не зможе прийти на покази, та для жителів тих міст, куди фестиваль не зможе завітати, фільми з програми 21 Мандрівного будуть доступні для перегляду в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE впродовж останнього тижня листопада.
Уже втретє Мандрівний подорожуватиме в умовах воєнного стану. Для проведення публічних фестивальних заходів ми аналізуємо ситуацію в регіоні й обираємо лише ті локації, де є укриття. Загалом планування та проведення Мандрівного фестивалю відбуватиметься відповідно до рівня загроз в області (місті) та з урахуванням безпекових компонентів.
Комунікація
Детальніше про події 21 Мандрівного міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA можна дізнатися у регіональних координаторів та координаторок, на сторінці Мандрівного у фейсбуці та на офіційному сайті фестивалю. Там можна знайти більше інформації про стрічки фестивалю 2024 року та їхніх авторів/-ок у розділі "Програма".
Із запитами про партнерство, організацію інтерв’ю, а також із будь-яких інших питань щодо фестивалю також звертайтеся до комунікаційної менеджерки Мандрівного Docudays UA Валерії Шеремет: +380733504450, [email protected].
Організатори фестивалю:
Громадська організація "Докудейз";
Українська Гельсінська спілка з прав людини;
Благодійна організація "Фонд милосердя та здоровʼя";
Центр сучасних інформаційних технологій та візуальних мистецтв;
регіональні партнери.
21 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Королівства Нідерландів в Україні та International Media Support.
Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відображають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.
Нещодавно у Києві для дітей з інвалідністю показали виставу "Симфонія українських казок" у виконанні симфонічного оркестру "Київ-Класик". Її прем’єра відбулася 5 липня цього року в головному корпусі київської лікарні Охматдит, рівно за два дні до російського обстрілу. Організатори планували це робити і надалі.
Втім, після російської атаки музикантам оркестру довелося виконувати "Реквієм" над руїнами – ці кадри побачив весь світ. І тепер локацію для проведення вистави довелося змінити. Детальніше дивіться у сюжеті журналістки медіа "Погляд" Марії Марчук.
Щоб першими дізнаватися про останні події Київщини, України та світу – переходьте і підписуйтесь на наш Telegram-канал Погляд Київщина – Інформаційна Агенція. Також читайте нас у Facebook Погляд Київщина і дивіться на YouTube.