Культура
Україна-суспільство
Блоги

Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва

В Європі спадщина - це як конституція! (с) Микола Бабак.

Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва - зображення

Новини кожного дня такі, що складно відвідувати чи писати про виставки та різні цікаві чи приємні події. Власне, мало де буваю. Відібрало мову і важко її повертати. Думки заціпило, не легко даються дописи, не кажучи вже про довші грунтовні тексти. Але часом побачене не дає спокою і нема йому ради крім літер.

Виставку "Наїв вільний" усі вже, мабуть, бачили, але як ні - то сьогодні (2 лютого) останній день експонування, сходіть, якщо маєте змогу. Народна ікона, сільська фотографія, наївне малярство (даруйте, фахівці, не певна, чи досі так кажуть, чи в лапках треба), квіти на золоті, пейзажі, побутові сценки, характерні коники, нарешті, численні вишиті "Оленки з оленем" - великий, але не вичерпний і не уповні ще досліджений та осмислений, значною мірою домашній мистецький арсенал народу, що таки дійшов із ним крізь пекло до 24 серпня 1991 року.

Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва - зображення
"Оленка й олень", вишиті хрестиком, Чернігівщина, 1950-ті - 1960-ті, з колекції Миколи Бабака.

Складно описати відчуття, які виникають, коли бачиш ці твори у просторі Українського Дому, ніби у велетенському атріумі досі ширяє Боривітер Алли Горської, а десь у підвалі, коли мистецький центр зачиняють, глухо гупає кулаком в стелю Ленін. Не беруся аналізувати ні окремі твори (але ж які ікони там є!), ні цілу колекцію пана Миколи Бабака - там ще багато простору для досліджень і текстів. Деякі фотознімки хотілося б побачити в оригіналі, адже саме тоді усвідомлюєш їх неймовірну якість, якої за визначенням не дає цифра. Натомість, в оригіналі є прекрасні русалки та всяка інша чисть і нечисть, мальовані палаци і хатки, дівчата й парубки.

Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва - зображення
Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва - 1 - зображення
Катерина Чугаєва: Побачити світ по-новому - революційний дух наївного мистецтва - 2 - зображення

До речі, була впевнена, що згадана Оленка з оленем - це теж якась німецька листівка, як і Янгол з дітьми, але кураторський текст не згадує про це.

Але чи не найбільше мене збентежили портрети пензля Панаса Ярмоленка (1886-1953) - народного художника з села Мала Каратуль (Переяславщина). Точніше, не так портрети, як дати створення деяких з них. Власне, тут їх і наведу разом з деякими іншими фото з виставки. Це портрети місцевих мешканців сіл Мала Каратуль та Виповзки, написані, зокрема, у 1933, 1942 та 1946 роках. Колеги, які вивчали творчість Ярмоленка чи історію краю, мабуть, краще зможуть пояснити, як він зміг взагалі творити у ці роки. Стаття у Вікіпедії говорить, що в обох селах було по кілька розкуркулених сімей, і біля 600 людей померло у час Голодомору. Як пережила села нацистську окупацію, чи пройшлися по них бої та повоєнний голод - не знаю наразі. Чи вони вбереглися, і якою ціною, ці люди у гарних народних строях? (примітка: це не дати створення… дивіться відповідь на ці питання у коментарі пані Лідії Лихач до цього допису… І зараз мені здається, що робили ці портрети такими великими, щоб люди були наче фізично присутні в хаті…)

Виставка лишила по собі більше питань, ніж відповідей. Як і багато хто з нас у дитинстві по селах, я іноді бачила "наївні" картини (а ще численних роздрукованих грекинь Семирадського, дєвушку з виноградом та інших, але то окрема історія) по старих хатах. І в моєї бабусі, яка все життя, як і її родина по матері, прожила у Білій Церкві, була на подушці вишита "Оленка з оленем", а на стіні - панно в рамці з гарною, теж вишитою хрестиком, дівчиною в корсеті і красивій спідниці, з оберемком квітів. Усе це видавалося чимось природнім тоді, як скубти агрус чи бігти з ватагою на ставки, і не дуже значущим - було собі й було. А потім взяло й пропало разом зі знесеними хатами та бабусиними сусідами, імен яких я вже й не згадаю, окрім баби Теклі, що жила на кутку. На виставці я підсвідомо шукала змоги накрутити хоч трохи шерсті на тоненьку нитку цих спогадів глибокого дитинства, але забракло матеріалу.

Не знаю, чи є десь ще ті бабусині вишивки, минуло багато років, як вона чомусь зняла те панно. А тепер вже немає і її, щоб спитати. Двадцяте століття з нами довше, ніж хотілося б, власне й досі не скінчилося і хтозна, чи скінчиться за нашого життя чи з ним. Але з кожною зруйнованою хатою чи багатоповерхівкою ті ниточки спогадів, зв’язку поколінь тоншають аж так, що можна порізатися чи розірвати, якщо необережно потягти.

Каюся, не дуже уважно читала тексти і можливо пропустила ключові кураторські думки. І також не дуже відстежувала попередні виставки з колекції Миколи Бабака та в цілому пов’язаних із народним мистецтвом. Але ця виставка для мене - про суспільство, яке намагалися забити якщо не до смерті, то до амнезії, скоротити його пам’ять до трьох поколінь, позбавити фундаментального права на власну спадщину й змінити його до невпізнаваності - і про те, як воно десь глибоко в основі своїй пручалося цьому, навіть коли народну ікону витісняв натюрморт з хрустальом.

Дякую пану Миколі Бабаку і кураторам, пані Olga Viieru і команді Національний центр "Український Дім" за цей проект, зрезонувало зовсім несподівано. І окремо дякую за фільм, що супроводжував виставку, і звідки, власне, цитата Миколи Бабака у заголовку цього допису. Саме він додав необхідного об’єму, сутнісного та емоційного контексту усьому задуму. Не переповідатиму зміст - краще його подивитися, на виставці або онлайн (лінк у коментарі).

Першоджерело за посиланням.

На цій сторінці представлені насамперед думки автора, які можуть не збігатися з позицією медіа "Погляд".

Ми публікуємо авторські матеріали передусім заради дискусії щодо важливих питань, бо віримо в силу громадянського суспільства і публічного діалогу.

Якщо вам є чим поділитися, чекаємо на ваші дописи. Пишіть!

Катерина Чугаєва

Щоб першими дізнаватися про останні події Київщини, України та світу – переходьте і дивіться нас на YouTube. Також читайте та підписуйтесь на нас у Facebook Погляд Київщина та Іnstagram.