15.02.2019
Гапон Юлія 000
На 15 лютого припадає свято Стрітення, яке здавна шанувалось в Україні. З переважної більшості прислів’їв та прикмет цього дня випливає: «Якщо на Стрітення холодно, то вже скоро весна». Одна з прикмет говорить: «Якщо на Стрітення мороз буває, то ведмідь свою буду розбиває».
Люди в цей день, як правило, не працювали, і уважно придивлялись до погоди, бо «Лютий до березня в гості приїжджає», щоб «На Стрітення зимі з весною зустрітися». Вважалося: хто з них в цей день переборе, такою й буде погода до початку березня.
У народній уяві зима – це стара баба в полатаному кожушку, поношених шкарбанах та дірявій хустині, поточеній мишами, через дірки якої витинаються сиві пасма волосся. За плечима теліпається зморшкувата напівпорожня торбина, в руках пощерблене горнятко, наповнене льодом. Саме такою Зима на Стрітення виходить навстріч Весні – привабливій дівчині; в неї нова, помережена різнокольоровими узорами сорочка та зелена плахта, у руках – серп і жмут збіжжя.
Перед тим як почати двобій, між ними відбувається така розмова:
Боже, поможи тобі, Зимо! – звертається Весна.
Дай, Боже, здоров’я! – відповідає Зима.
Бач, Зимо, – дорікає Весна, – що я наробила і напрацювала, ти все поїла і попила!
Після такої прелюдії, як стверджує відомий переказ, між ними відбувається сутичка, яка триває протягом дня (за народним календарем Зима з Весною зустрічається ще раз – на Ганни, тобто 22 грудня, щоб також позмагатися між собою). Саме така зустріч і була покладена в основу народної назви свята – Стрітення чи Стрічення.
У деяких місцевостях це свято мало й інші назви - Зимобор та Громниці. Перша назва цілком зрозуміла – боротьба зими за свої права, а ось друга – трохи дивна. Вона пов’язана з обрядом освячення свічок літніми громами. У цей день у хмарах відбувалися торжествена служба, після якої святили воду і свічки.
Кожен господар обов’язково готував власну громничну свічку і ніс на посвяту. Після повернення з церкви він запалював її, «щоб весняна повінь не пошкодила посівів і щоб мороз дерев не побив». Цей обрядовий атрибут постійно стояв на покутті.
Літом, коли часто-густо гуркотіли грози, а бликавка могла влучити в господарські та житлові будівлі, у хатах запалювали громничну свічку, як надійний оберіг від лиха. Опріч того, за давнім християнським обрядом, цю свічку давали в руки тим, хто помирав.
Це, на думку віруючих, значно полегшувало передсмертні муки і очищувало людину від гріхотворних вчинків. Стрітенські свічки виготовляли за особливою технологією, суворо дотримуючись послідовності обрядодій. Вони мали певну форму й розміри. Найпопулярнішими були трійці – вичурні тризубчаті свічки, оздоблені різнокольоровими розмальовками та прикрасами.
Не меншу роль у повсякденному житті відіграє й стрітенська вода. Вона мала ті ж властивості, що й йорданська. Селяни, йдучи до церкви, брали з собою нову невживану посудину, наповнювали її свяченою водою і зберігали протягом року. Вона вважалася цілющою і вельми помічною від багатьох недуг. Стрітенською джерелицею натирали хворі місця, давали пити од «пристріту» або «дання» – хвороб, викликаних «поганим оком».
Крім того, повесні, виганяючи худобу на поле, скроплювали її стрітеницею. Пасічники скроплювали бджіл і вулики, «щоб не заїдали чужі комахи та не капав глинць» – небезпечна інфекційна хвороба. Це повторювали протягом року в кожну першу неділю на молодику.
Чимало спогадів про використання стрітенської води знаходимо в історичній літературі. Нею батьки благословляли синів, проводжаючи на війну:
– Боже тебе бережи!
Перед далекою мандрівкою скроплювали нею волів, можару й чумаків, благословляючи словами:
– Боже тобі помагай!
Ось так у давнину відзначали одне з найзнаменитіших лютневих свят і багато з цих традицій збереглися і до сьогодні.
Джерело