Васильківська майоліка в виставковому проекті Завод: Добрі Звірі
В Національному музеї українського народного декоративного мистецтва (Київ, вул. Лаврська 9, корп. 29) 25 липня - 25 серпня 2019 року триває виставка Васильківського майолікового заводу 1950 - 1970-х років в кураторському проекті Павла Гудімова "Завод: Добрі Звірі".
Виставковий проект Завод: Добрі Звірі, присвячений Васильківському майоліковому заводу
Декоративне мистецтво — це важлива складова української традиційної та сучасної культури. У радянський період керамічна промисловість була вагомою сферою культурного процесу України, тісно вбудованою в побут української радянської людини. Поступово останній аспект почав переважати над мистецькою складовою, сприяючи поширенню сприйняття кераміки як виключно ужиткової продукції.
Проект «Завод» досліджує явище декоративного мистецтва в українській радянській культурі на прикладі діяльності Васильківського майолікового заводу за часів роботи художників Надії та Валерія Протор’євих.
Експозиція складається з вибраного зрізу продукції заводу. До неї увійшли роботи не лише Протор’євих, але й інших представників талановитого колективу, що працював на підприємстві в період 1950–1970-х років. Зокрема, васильківська майоліка як феномен українського декоративного мистецтва представлена роботами Михайла Денисенка, Омеляна Желєзняка та Неллі Ісупової.
Виставкова експозиція складається з розділів, кожен з яких висвітлює окремий аспект розвитку Васильківського майолікового заводу. Передмова інформує відвідувачів про декоративне мистецтво в Україні в радянський період. Представлені експонати є стислим оглядом історії заводу та його основної продукції.
Розділ — Художники — присвячений колективу митців, що працювали у Василькові в 1950-1980-і роки. Рухаючись від широких та загальних тем, які є важливими для розуміння контексту діяльності васильківських майстрів, глядачі отримають можливість глибоко зануритись у світ добрих та фантастичних звірів Надії та Валерія Протор’євих. Саме їхньому життю та творчості присвячені останні чотири розділи виставки.
У 1960–1980-х продукцію заводу високо цінували як споживачі, так і мистецька спільнота. Дивовижної якості виробів тодішні українські митці досягли завдяки тому, що поєднували технологічні інновації із самобутніми художніми засобами. У 1990-му році чотири майолікові підприємства — Опішненський, Маньківський, Берегівський та Васильківський заводи — об’єднали, проте ця форма проіснувала лише рік.
У 2004-му році завод у Василькові було приватизовано, цього ж року він припинив масове виробництво продукції. Приватне підприємство «Васильківська майоліка», що існувало на базі промислових приміщень колишнього заводу, які були орендовані у нового власника, завершило свою діяльність 2019-го року, під час підготовки цієї виставки.
Проект «Завод» є спробою створити підґрунтя для переосмислення українського декоративного мистецтва радянського періоду шляхом актуалізації малодослідженого пласту нашої культури.
Роботи художників Васильківського майолікового заводу є важливою частиною культурної спадщини, висвітлення якої сприятиме промоції українського мистецтва і розвитку мистецьких проектів, присвячених іншим художнім феноменам України радянського періоду.
Кураторська екскурсія Павла Гудімова під час відкриття виставки 27 липня 2019 року.
Організатори:
Національний музей українського народного декоративного мистецтва
Арт-центр Павла Гудімова Я Галерея
Матеріали для проекту надали: Білоцерківський краєзнавчий музей, Центральний державний кінофотофоноархів України імені Гордія Семеновича Пшеничного, Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Сергій Денисенко, Юлія Білокінь, Валентин Фурманов, Неллі Ісупова.
Проект реалізовано за підтримки Український культурний фонд.
Сторінка заходу у Фейсбук