Новини
Головні новини
Бровари
Суспільство

У Броварах легендарному Борису Патону подарували унікальний арт-витвір


На званій вечері в Броварах, яку дав Патріарх Філарет на честь академіка, президента НАН України Бориса Патона, Фонд "Душа України" подарував ювіляру перший в світі фотопортрет вченого, який був виконаний до його 100-річчя "Штучним інтелектом".

Під час заходу Святіший Філарет і члени Міжнародного фонду "Душа України", офіційним патроном якого є Патріарх, зробили унікальний подарунок у відзначенні сторіччя видатного вченого Бориса Євгеновича Патона, піднісши українському генію перший в світі фотопортрет, виконаний на суперкомп'ютері з програмою Штучного Інтелекту.

У Броварах легендарному Патону подарували унікальний арт-витвір
Патріарх Філарет з членами опікунської ради і виконавчого директорату фонду "Душа України" демонструють фотографію Бориса Патона, виконану супер-комп'ютером.
Зліва направо: Герой України Марія Стеф'юк, Член Парламенту України Оксана Білозір, Герой України Святійший Патріарх Філарет, Геннадій Корольов, Сергій Мельникофф (MFF), Тетяна Александрова, представник Патона Олександр Босенко, В'ячеслав Павлій, Олександр Золотарьов, Олексій Іванов з дружиною Іриною

За останні роки відбулася знаменна для світу мистецтва подія: твори, створені Штучним Інтелектом (ШІ), стали отримувати більш високі оцінки експертів мистецтвознавців, ніж створені людиною. З'явилася програма, запропонована розробниками Гугла, призначена для створення оригінальних робіт, що називається "з нуля". Вона полягає в тому, що ШІ робить узагальнений погляд, аналізуючи тисячі однотипних зображень.

"Зображення такого роду від ШІ, оцінені вкрай високо, містять естетично поєднання кольорів і візерунків, а картини, які отримали погані оцінки, більш однорідні", - вважає відомий експерт Кевін Уокер з Королівського коледжу мистецтв у Лондоні.

Креативна машина стала здатна переймати конкретний стиль малювання, щоб створювати власні роботи. Однак до теперішнього часу це відносилося лише до малюнків. Про фотографію, як окремої творчої діяльності Штучного Інтелекту, мова ніколи не заходила. Зрештою, сучасний цифровий фотоапарат теж можна розглядати як машину зі складним програмним забезпеченням.

Ми публікуємо розповідь арт-директора фонду, мінчанки Тетяни Александрової про те, як було створено унікальний твір мистецтва разом з фоторепортажем кореспондента "ПОГЛЯДУ" зі званої вечері у ресторані "Боярин" в Броварах, який приймав минулої неділі високих гостей.

"ГЕНІЙ"
Людство безповоротно обрало шлях техногенної цивілізації. Очевидно, що бурхливо зростаючий технічний прогрес набирає темпи з кожним днем, а комп'ютерні технології входять в наше життя стрімко і невідворотно. Ледве віриться, що перше покоління обчислювальних машин було створено тільки в кінці 40-х років минулого століття, а пам'ять предків сьогоднішнього ЕОМ являла собою ферритові кільця, де одне колечко прирівнювалося до 1 біту. Сивочолі чоловіки і жінки добре пам'ятають: у 60-х роках отримали популярність величезні обчислювальні машини на транзисторах, в яких носіями інформації служили картонні папірці з перфорацією в паперових картах пам'яті.

Лише через півстоліття штучний інтелект охопив практично всі сфери діяльності людини і тепер здатний вміщуватися навіть в мініатюрному жіночому годиннику. Комп'ютери вирішують багатоскладні математичні завдання, програмне забезпечення впроваджується у всі сфери нашої життєдіяльності, роботизація поступово витісняє людей з багатьох спеціальностей. В останні двадцять років штучний інтелект перевершив найсильніших шахістів світу, а два роки тому здобув перемогу над професіоналами в складній логічнії грі Го. Зупинити зростаюче цікавість з вивчення можливостей кібер-розуму людина вже не в силах. IT-компанії багатьох країн поставили собі за мету дослідити здатність комп'ютера сприймати фотографічне зображення. І отримали вражаючий результат! Виявляється, ЕОМ розрізняє в знімку незрівнянно більше деталей, ніж бачить людське око. Нейронна мережа діє на багатошарових рівнях, кожен з яких виконує різні завдання: один шар розпізнає краї знімка, інший - кольори, третій визначає смислове завдання об'єкта. Так бачимо і сприймаємо фотографію ми.

Комп'ютер же, насичений інформацією про людей, сучасну техніку та тварин, трактує фотовідбиток зовсім в іншому світлі, а саме ось так:

Вам не здається, що є в цьому зображенні щось містичне і навіть потойбічне? Немов до мистецтва долучилася рука Далі. Як би там не було сюрреалізм народжується з підсвідомості великих майстрів і розбурхує допитливий розум глядача … Ще більш цікавим виглядає рішення задачі, поставленої перед машинним інтелектом фондом "Душа України": згенерувати портретне фотографічне зображення конкретної людини, переробивши в комп'ютерному «мозку» величезна кількість його фотографій.
100-річний академік, чинний президент Національної академії наук України з 1962-го року, перший в історії своєї країни людина, удостоєна звання Героя України і єдиний киянин, який має унікальну можливість споглядати власний бронзовий бюст, поставлений за його життя.
З юних років Борис Євгенович присвятив себе науці, несучи значний внесок в цілий ряд галузей: електрозварювання, військове машинобудування, ракетно-космічна галузь та медицина. Доктор технічних наук, автор і співавтор 720 винаходів, 20 наукових монографій, 1200 публікацій. Відновлений за оригінальним проектом ланцюговий міст через Дніпро, який називався іменем батька Бориса Євгеновича - міст Євгена Патона - академік подарував своєму улюбленому місту. Тепер це одна з визначних пам'яток Києва. Ну а Міст Патона через Дніпро знають і далеко за кордоном. Безумовно, Україна може пишатися своїм героєм. Отримавши від Бориса Євгеновича більше тисячі фотографій його вікового життя, фонд передав їх керівнику Станіславу Ашманову, одному з творців алгоритмів для комп'ютерних нейромереж. Завантажені в комп'ютерну пам'ять тисячі фотографій, зроблених протягом життя видатного вченого, аналізувалися штучним інтелектом, який в підсумку згенерував їх в один портрет. В результаті "мозкового штурму" суперкомп'ютера вийшов досить загадковий для людського сприйняття витвір кібер-мистецтва. Очима комп'ютерного світу Борис Євгенович бачиться таким.

Може бути, і справді штучний інтелект здатний бачити щось більше, ніж бачимо ми? А якщо припустити, що нейронна мережа в змозі заглянути за межі матеріального світу і видимих простими смертними чотирьох вимірів?
Відповідь на це питання залишається поки поза нашим розумінням …
Так чи інакше, епохальна фоторобота Штучного Інтелекту стане гідним подарунком на 100-річчя української легендою -
Борису Євгеновичу Патону і може уособлювати собою вікову еволюцію комп'ютерного розуму.

Виконавчий директор фонду Геннадій Корольов зачитує довгий список спонсорів допомагали в створенні унікального твору.
Друк твору "Геній" здійснювався у Львові фахівцями компанії pro.cyfrolab.

При цьому треба відзначити, що і Святійший Філарет, і сам автор ідеї створення Штучним Інтелектом першої в світі фотографії Сергій Мельникофф, вважають, що "Штучний Інтелект" все-таки не є розумом. Адже машина творить по заздалегідь закладеною в неї програмою розробленою людиною.
Фотографії можна обробити на будь-якій швидкодіючій ЕОМ з алгоритмом Штучного Інтелекту. Але дана задача була незрівнянно складніше примітивного аналізу великого числа портретних зображень. Кінцевий результат припускав виконання в поліграфічній якості великого формату, що мало на увазі роботу з вихідними зображеннями високої чіткості. Тисяча завантажуються в машину цифрових файлів перевищувала обсяг в сотню гігабайт пам'яті. Така робота була виконана вперше в світі. Фактично, фонд «Душа України» створив новий напрямок у мистецтві. Унікальне твір мистецтва отримало назву "Геній".

Створений ШІ портрет "Геній" Бориса Патона є абсолютно новим словом в галузі образотворчого мистецтва. Єдина в своєму роді колекція документальних фотографій за вікову діяльність конкретної людини, дозволила згенерувати твір, рівного якому в фотографічному світі на сьогоднішній день не існує.

Академік, президент НАН України Борис Патон та американський фотохудожник Сергій Мельникофф (МFF)

Скільки коштують сучасні фотографії?

Ціна сучасних фотографій давно переступила позначку в мільйон доларів. Стараннями арт-галерей і провідних аукціонних домів, в першу чергу Sotheby's і Christie's, фотомистецтво міцно зрівнялося у вартості з найдорожчими полотнами художників зі світовими іменами. Найбільш найдорожчою фотографією сьогодні є робота Андреаса Гурського з видом річки "Рейн II", продана на аукціоні Christie's в Нью-Йорку за 4 мільйони 338 тисяч 500 доларів.

Людиною, яка підняла світові ціни на фотографії на захмарну висоту, можна вважати українського бізнесмена Віктора Пінчука. 15 років тому Пінчук разом з іншим відомим колекціонером фотографій, співаком Елтоном Джоном, зробили ставку на сучасні фотографічні твори. Більше 10 років тому Віктор Пінчук купив роботу "99 центів", до цього нікому не відомого фотографа Андреаса Гурського з Німеччини, вперше заплативши мільйони доларів за сучасну, нічим не примітну фотографію, до того ж сильно відретушовану на комп'ютері. За минуле десятиліття Віктор Пінчук купив і продав безліч робіт Гурського, постійно підвищуючи на них ціни. Загальне уявлення про сучасний ринок фотографічного мистецтва, дає перелік в Вікіпедії першої двадцятки найдорожчих фотографій проданих на аукціонах.

На даний момент, портрет "Геній" з урахуванням вартості машинного часу супер-ЕОМ і написанням алгоритму колективом високопрофесійних програмістів, оцінюється в 700 тисяч доларів. А в силу того, що це перша в світі фотографія Штучного Інтелекту, її стартова ціна на будь-якому аукціоні легко перевищить один мільйон.

Тетяна Александрова, арт-директор фонду "Душа України"

Святійший Патріарх Філарет, Тетяна Александрова і кореспондент ІА "Погляд" Руслан Семенець біля ресторану "Боярин".

Гостинність високим гостям надавали господарі цього затишного броварського ресторану, спонсори вечері Світлана та Олександр Гороховські.

Матеріал підготував Руслан Семенець ІА "ПОГЛЯД"

Фото: Руслан Семенець, Геннадій Копійка, Сергій Мельникофф (MFF)